Hoe houd je goede voornemens vol?

Gedragsverandering begint vaak met de goede intentie maar dat is doorgaans niet genoeg. Zo is bijvoorbeeld de (sociale) omgeving, mate van motivatie, kennis over het probleem, prikkels, geformuleerd doel, haalbaarheid van het doel, zelfevaluatie, (zelf) feedback, normen, attitude van invloed op blijvende gedragsverandering (Lechner, Mesters, & Bolman, 2010).
Een voorbeeld: Op 1 januari is het goede voornemen gemaakt om minder te eten. De eerste drie dagen gaat het goed. Dan komt er een verjaardag (externe prikkel /sociale omgeving) van een goede vriendin. Zij zegt: “elk jaar is het weer hetzelfde liedje, als ik jarig ben wil nooit iemand een wijntje drinken of taart eten omdat iedereen net goede voornemens heeft gemaakt “. Jij vindt dit sneu (sociale omgeving/interactie) en daarnaast zit je niet zo lekker in je vel omdat je een nare werkdag hebt gehad (prikkel/stress) en voor je het weet zit je aan de taart en wijn. De volgende dag voel je je teleurgesteld omdat je het niet hebt gered (prikkel/zelfevaluatie) en denkt “wat maakt het nu nog uit, het is toch niet gelukt”.
Herkenbaar? Dan is een meer uitgebalanceerd plan wellicht iets om de volgende ronde goede voornemens te ondersteunen. Daarin kan de training DoorStoppen voorzien. Meer informatie: https://www.doorstoppen.nl/

Share Button